Kuluttajille suunnatuissa palveluissa käyttökokemuksesta ja helppokäyttöisyydestä on puhuttu jo pitkään. Se kuuluisa helppokäyttöisyys ei ole enää vain kiva lisä, vaan elinehto uusille palveluille. Käyttöliittymän on toimittava intuitiivisesti ja käyttökokemuksen on oltava loppukäyttäjälle saumaton.

Teollisuudessa on yhä toisin. Usein ajatellaan, että monimutkaiset laitteet vaativat monimutkaisen käyttöliittymän, ja että sitä käyttääkseen on käyttäjällä oltava vahva tekninen osaaminen. Näin ei kuitenkaan tarvitse olla.

Teollisuudessa pätevät samat lainalaisuudet kuin kuluttajapuolella. Ei ole mitään syytä, miksei esimerkiksi robotin käyttöliittymää voida suunnitella sellaiseksi, että lähes kuka tahansa osaa sitä käyttää. Yleensä robotti saadaan toimimaan helposti, varmasti ja tehokkaasti, jos sitä osataan käyttää oikein. Häiriötilanteita tulee aina, mutta olennaista on, kuinka nopeasti niistä toivutaan. Jos käyttäjä saa robotin omin neuvoin nopeasti takaisin tuotantoon, nostaa se robotin käyntiastetta huomattavasti. Kaikki tahtiajan viilaamiseen käytetty työ syödään vuositasolla helposti jo muutamalla turhalla käyttökatkolla.

Roboco pyrkii parantamaan toimittamiensa YuMi-robottien käytettävyyttä panostamalla yksinkertaiseen käyttöliittymään, jota voi käyttää tutuilta laitteilta.